Przed nałożeniem ochronnej powłoki malarskiej, niezbędne jest oczyszczanie powierzchni metalowego wyrobu. Powszechnie stosuje się piaskowanie, czyli obróbkę strumieniowo-ścierną powierzchni, która polega na usuwaniu resztek starego lakieru, produktów korozji (rdza) oraz innych zanieczyszczeń dzięki użyciu strumienia sprężonego powietrza i piasku o stosownie nieznacznych drobinkach.
Jakość połączenia metalu z powłoką jest silnie uzależniona od skrupulatnego przygotowania powierzchni. Piaskowanie konstrukcji stalowych nie tylko szczegółowo je oczyszcza, niemniej jednak także zwiększa ichniejszym chropowatość i szorstkość, dzięki czemu stal staje się matowa i lepiej łączy się z farbą dzięki siłom adhezji (piaskowanie). Im większa chropowatość, tym większa powierzchnia styku stali z powłoką malarską, a tym samym lepsze i trwalsze ich połączenie. Warstwa lakieru czy farby nałożona na stal powinna charakteryzować się całkowitą szczelnością, dobrą przyczepnością i trwałością. W przeciwnym razie powłoka zacznie odpadać, w szczelinach pojawią się lokalne ogniwa korozyjne, a naocznym tego rezultatem będą wykwity rdzy. Powłoka nie będzie spełniać osobistej funkcji, czyli ochrony stali przed korozją. Dlatego operacja piaskowania jest koniecznym krokiem przed nakładaniem ochronnych powłok malarskich.
Oczyszczenie powierzchni wytwarza się specjalnym urządzeniem zwanym piaskarką (piaskowanie Wrocław). Za jej pomocą piaskowanie odbywa się równomiernie na całej powierzchni, nawet w miejscach bardzo trudno dostępnych czy zakrzywionych. W rękach wprawnego piaskarza stanowi błyskawiczne narzędzie, które jest perfekcyjne do wstępnej obróbki konstrukcji stalowych przed malowaniem.
Zobacz: piaskowanie.